SLUITEN
Krassen maar!
 

Rick kempen over biertrends

Rick Kempen is een autoriteit op het gebied van bier. Inmiddels werkt hij twintig jaar bij Bier & Co. Zijn missie is speciale bieren van over de hele wereld bereikbaar te maken voor een groot publiek. Ook geeft hij regelmatig trainingen en proeverijen.

Op zijn blog My Life With Beer vertelt hij alles over zijn passie. En niet onbelangrijk: hij helpt Belgisch Biercafé Olivier in raad en daad bij het samenstellen van het aanbod. Vorige keer onderwierpen we Rick aan een vragenvuur van een kwartier. Dit keer hebben we wat langer de tijd en geeft Rick zijn mening over biertrends en funky brouwsels.

Het imago van bier

“Ik vind de hele biertrend vooral geweldig. De gewaagde experimenten kwamen aanvankelijk uit Amerika, maar we zien ze ook steeds meer in de buurt verschijnen. Het hele imago van bier is hierdoor veranderd.”

Rick geeft ons een lesje geschiedenis. Want tot zo’n tien jaar geleden, was het nog pils wat de klok sloeg. “Bier werd namelijk lange tijd geassocieerd met pilsener bier, omdat dat op veel plekken werd aangeboden door grote brouwerijen. En daar is niks mis mee, maar we waren een beetje vergeten dat er nog veel meer is. En dan heb ik het niet alleen over gekke smaken, maar ook over oude bierstijlen die naar de achtergrond verdwenen door de komst van pilsener.”

Pizzabier en donutsmaak

Nu is dat wel anders. Van bieren met donutsmaak of zelfs met zeewier tot heel hoppig en zelfs met meer dan 20% alcohol. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel niche-smaken. Maar of dat een blijvertje is? Rick geeft zijn mening: “We nemen bier als product eindelijk serieus en we openen onze ogen en mond voor andere smaken. Die hele extreme smaken worden gewaardeerd door selecte groep mensen. Mensen die gewoon graag iets geks proberen. Maar het is niet iets wat men de hele avond doordrinkt. Het hoort bij de golfbeweging waarin de bierbeleving nu zit. We kwamen uit een tijdperk van eenheidsworst en nu zijn er juist uitschieters met hele funky brouwsels.”

Slowfood en de bierrevolutie

Als we vragen waar de biertrend vandaag komt, ziet Rick gelijk een overeenkomst met eten. “We worden ons bewuster en realiseren ons dat gemak met een prijs komt, namelijk concessie op smaakgebied. Dat bewustzijn zie je enorm terug in de slowfood beweging. En Daarbij is er het besef dat bepaalde productiemethode een effect hebben op de wereld en onze toekomst. De bierrevolutie loopt parallel aan de slowfood beweging. Mensen kiezen kwaliteit boven kwantiteit. Ik hoop van ganse harte dat deze trend beklijft en dat we op een verantwoordelijkere manier genieten van eten en drinken.”

Tijdloze klassiekers

Naast alle kleurrijke etiketten en uitzonderlijke smaken, zijn daar ook de Belgische, Engelse en Duitse bieren. Het lijkt wel of zij nooit zijn meegegaan in de hype. Rick legt uit waarom: “Deze landen zijn altijd redelijk beschermd geweest tegen de overweldigend invloed van pilsener bier. Het genieten van eigen bier, zit ze meer in de cultuur. Pilsener had daar ook een marktaandeel, maar de waardering voor ‘eigen bieren’ bleef bestaan. Als er een trend is, worden bestaande dingen even opzijgezet, maar verdwijnen zullen ze nooit. Dat komt omdat deze bieren uitzonderlijk goed zijn. Iemand die vijf jaar geleden een tripel dronk en nu saison drinkt, zal alsnog blij zijn dat die vertrouwde bieren nog bestaan. Het is als een bijzonder lekker thuiskomen.”

Toekomst

“Ik denk dat deze trend goede dingen met zich meebrengt. Mensen leren smaak weer waarderen en er gaat ook aandacht naar de kwaliteit van producten en processen. Maar los van dat, zal het schuim altijd bovenop het bier liggen en is het vooral een drankje dat waar je moet van genieten.”

Op de hoogte blijven van meer bierfacts en -fun? Check hier onze Facebookpagina en onze venue op Untappd.

reserveren

Belgisch Biercafe Olivier Utrecht